後期授業の形式について/Announcement of the Format of Lessons in the Second Term

English follows Japanese.

2020(令和2)年7月27日


神田外語大学学生・保護者の皆様

神田外語大学
学長 宮内孝久


後期授業の形式について



新型コロナウイルスの大規模感染が防げているとの判断で、緊急事態宣言が解除され国内の経済活動が再開されましたが、依然として先行きは見えず本学の位置する首都圏では感染が拡大しております。新型コロナウイルスに対する治療法は確立されておらず、有効なワクチンも開発されていない現状に鑑みると、本学が後期授業を開始するにあたり最も優先すべきことは、学生の皆さん、教職員、そして生活を共にするご家族の皆様や地域の皆様の大切な命と健康を守りながら、より質の高い教育をしっかり準備し提供することであると認識しております。この基本方針に基づき、9月14日(月)から開始される後期の授業は、オンライン授業を基本として実施することを決定いたしました。

一部の科目(実習科目、学内設備・専用機器の使用が必須となる科目、その他)は、一定のルール(三密を避け、ソーシャルディスタンスの確保やマスクの着用、大学が用意したアルコール消毒液による手指の消毒等)の下、対面授業を行います。対面で授業を行う科目についても、通学圏内への移動に難があるなど、対面での授業を希望しない学生に対しては、オンラインで受講でき、また、どちらを選択しても学修効果や成績に不利益が生じないよう十分に配慮した形で授業をデザインして参ります。

また、前期中はオンライン授業をキャンパス外で受講するようお願いしておりましたが、後期からは、キャンパス内の一部の施設や大・中教室でも受講できるように致します。ただし、感染防止対策として上述のルールの他に、入室者数を制限したり、キャンパスへの入構に際しては、学生証の提示や検温、入退出の記録など、一定のルールを遵守することが求められることをご理解ください。後期開講科目とそれぞれの実施形式については、8月末頃に大学のウェブサイトおよび学内ポータルサイト(キャンパスウェブ)で別途お知らせいたします。

全ての授業をオンライン形式で実施することは、神田外語大学開学以後初めての試みで、前期授業開始までの限られた時間にできる限りの準備をいたしましたが、学生の皆さんにご不便をおかけしたこともあったかと思います。しかしながら、皆さんからのたくさんのフィードバックをもとに、教職員一丸となって前期授業の改善につなげてまいりました。今後も、前期授業で得られた経験を学内全体で共有しながら、後期授業のさらなる改善につなげていく所存です。

なお、私たちを取り巻く状況が好転した場合には、諸環境を総合勘案の上でオンライン授業の一部を対面形式、又は、併用に切り替えることも検討いたします。今後の状況の変化に応じ、授業実施計画や入構に関するルールに変更が生じた場合は、事前にホームページやキャンパスウェブ等でご案内いたしますので、定期的にご確認くださいますよう重ねてお願い申し上げます。

本学の方針は全ての人にとって満足のいくものでないことは十分承知しておりますが、引き続き、学生の皆さんの不利益を最小限に留めるべく教職員そして学生の皆さんと一緒に知恵を出し合いながら努力を重ねてまいります。

July 27, 2020


To all KUIS students, parents, and guardians:

Announcement of the Format of Lessons in the Second Term


Following the Government of Japan’s judgement that a large-scale outbreak of COVID-19 could be prevented, the state of emergency declaration was lifted and many economic activities have resumed. However, the future of this pandemic is still uncertain, and infections continue to increase in the Tokyo metropolitan area. Considering that effective treatments and vaccines for the Coronavirus are still unavailable, our priority in choosing a format for the second academic term was to protect the health of our students, faculty, and staff, as well as the health of their families and community members, while continuing to provide the highest possible quality of education. Therefore, it has been determined that the second academic term beginning on Monday, September 14th will be conducted through online lessons.

Some classes which require the use of on-campus equipment and facilities will be held on campus, subject to mandatory infection-prevention measures (avoiding the 3 Cs: closed spaces, crowded places, and close-contact settings; practicing social distancing, wearing masks, using disinfectant provided on campus, etc.). Students who have difficulty commuting to the campus, or wish to avoid participating in in-person lessons, will have the option of taking these classes online. These lessons will be designed so that the decision to take a class online will not impact a student’s grades, or give students a disadvantage.

Furthermore, while students were asked to attend their classes from off-campus during the first term, in the second term students will be allowed to virtually attend their classes from designated medium- or large-sized classrooms on campus. Any students wishing to take their classes from an on-campus classroom will be required to comply with the infection prevention measures mentioned above, as well as limitations on the number of students allowed in each classroom, mandatory temperature and ID checks upon entering campus, and recording their arrival and departure times. A separate announcement about the format (online or in-person) of individual classes will be posted to the university website and CampusWeb at the end of August.

In shifting all of our classes online with limited time for faculty and staff to prepare, we understand that many students experienced difficulties or were inconvenienced during the first term. However, thanks in large part to the feedback we received, our faculty and staff were able to work together to improve the quality of our online lessons. We hope to build on our experiences from the first term to keep improving the quality of our education in the second term.

Should conditions improve dramatically, the university may consider allowing additional online classes to be held on-campus, or in a combined online/in-person format, following a comprehensive evaluation of the conditions. Any further changes to the implementation of lessons or regulations surrounding student entry to the campus will be announced on the university website and CampusWeb, etc., so please be sure to visit these pages regularly for the latest information.

We are aware that our policies will not be satisfactory to all. Regardless, we ask for your support as we continue to work together with students, faculty, and staff to implement informed responses and minimize disadvantages to students.

Takahisa Miyauchi
President, Kanda University of International Studies