オンライン授業開始のご報告と皆様へのお願い/Report on the start of online classes and a request to everyone

2020(令和2)年4月30日
神田外語大学
学長 宮内孝久


神田外語大学学生・保護者の皆様

オンライン授業開始のご報告と皆様へのお願い



本学は4月27日(月)より、オンラインによる授業を開始致しました。オンライン授業への移行を決定して以降、教職員一同、教育・授業の質を落とさないことを第一義として、約一か月間、周到に準備を重ねてまいりました結果、ほぼ大きなトラブルなく開講されておりますことをご報告致します。

本学は在学生全員がiPadを所持し、通常の対面授業でも使用していたため、 オンライン授業を開講する環境が一定程度整っておりましたが、在学生、保護者の皆様の更なるご理解とご協力により ご自宅での通信環境も整えて頂き、予定どおり授業を開始できましたことを先ずは心より感謝申し上げます。

現在も新型コロナウイルス感染症の収束が見通せず、緊急事態宣言期間が延長される方向です。このような状況下で生活に困窮する学生や学修に困難を伴う学生への具体的な支援策に関しましては検討中であり、決定次第改めてウェブサイト等で発表させて頂きます。

ところで、オンライン授業開始から1週間経過致しました。いくつかの科目ではうまく接続ができない学生が出るなど、教員・学生ともにまだ不慣れなため、ご不便に感じる場面も様々にあることと存じます。今後の更なる改善に向けて、大学として質の高い授業を提供することができているか、通信状態に問題はなかったかなどを学生の皆さんに問うアンケートを継続的に実施致しますので、ご協力の程宜しくお願い申し上げます。

本学は引き続きさまざまな工夫のもと、質の高い授業を提供し、高い学修成果が継続的に確保できるよう最大限の努力を続けてまいります。当面の間キャンパスへの入構を禁止するといった緊急対策を講じておりますが、SALC(サルク)やASC(アスク)、MULC(マルク)ではオンラインによる学修サポート、図書館では電子図書の閲覧サービスを開始していますので、ぜひ多くの学生の皆さんに利用してもらいたいと考えています。

今は、歴史の転換期と思われる人類試練の時です。何よりも重要なことは、学生の皆さんが市民社会の大人として当事者意識を持って世の中を深く考えるキッカケにすることです。このような時期だからこそ外国語を学ぶ価値や目的を認識し世界の人々との共生を考えることが必要です。学生、保護者の皆様には、教職員と一緒に困難な時代の課題解決に向き合ってもらいたいと願います。

以上

April 30, 2020


To all KUIS students, parents and guardians:

Report on the start of online classes and a request to everyone


The university started offering classes online from Monday, April 27. After making the decision to switch all classes online, both teaching and administrative staff have committed almost a month in preparation for this shift, with the primary objective of not compromising the quality of education and classes. We are happy to inform you that the courses are being held without major problems.

As all our students have iPads and have been using them in regular face-to-face classes as well, the environment for offering classes online was already in place. However, we must first express our deepest gratitude for your understanding and cooperation to all our students, parents, and guardians in the setting up of suitable environments within your individual homes which allowed us to start classes as planned.

Even now, there is no indication that the situation of the novel coronavirus disease (COVID-19) is being brought under control, and furthermore, the state of emergency is likely to be extended. Under such circumstances, we are considering specific measures for students who are in need of living support or who are experiencing difficulties in studying. Details will be announced through the university homepage as soon as they have been decided.

Almost one week has passed since the online classes started. We understand that this unfamiliar situation may be far from ideal. In order to offer the highest quality education possible, we will be conducting questionnaires to gather input from students related to their experiences with online classes and whether there have been any problems with internet connections. We would appreciate your participation in answering the questionnaire.

The university will continue to make all possible efforts in providing high-quality lessons and making the utmost efforts to ensure high learning outcomes. For the time being, we are taking urgent measures such as prohibiting entry to the campus, but the SALC, ASC and the MULC have started to offer online learning support, and the library has started an electronic material browsing service. We would appreciate it if many of our students would make use of these services.

Now, it is a trying time for humankind which can also be said to be a turning point in history. What is most important is to encourage our students to think deeply about the world with a sense of ownership as adults in this civil society. It is at this time that it is necessary to recognize the value and purpose of learning a foreign language and consider coexistence with people from all over the world. We hope that all our students, parents, and guardians will work together with our teaching and administrative staff in facing the challenges during this difficult time.

Sincerely,

Takahisa Miyauchi
President
Kanda University of International Studies